



به گزارش دیبا خبر به نقل از خبرگزاری سلامت، سیامک افاضلی با اشاره به اینکه ارزش ریالی کل داروهای مصرفی در کشور در سال گذشته حدودا به ١٢هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان رسید، گفت: از لحاظ ارزش ریالی حدود۷۰ درصد آن به تولید داخل و حدود۳۰ درصد آن را به داروهاى وارداتی اختصاص یافت، بیش از یک سوم داروهای وارداتی مشابه داروهای تولید داخل هستند و دو سوم دیگر در داخل تولید نمى شوند.
وی افزود: همچنین حدود ٢ درصد عددی داروهاى مصرفى در داخل کشور وارداتى هستند که این رقم اگرچه به ظاهر ناچیز است اما سهمی حدود ٣ هزار و ۶٢۵ میلیارد تومان از کل بازار دارو را به خود اختصاص داده است.
وی داروهای وارداتی را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: بخشی اول داروهایی هستند که به تازگى تولید شده اند و در داخل کشور اصلا تولید نمى شوند و تکنولوژی تولید آن نیز وجود ندارد و بخش دیگر داروهایی هستند که علیرغم این که در داخل کشور تولید می شود اما به موازات آن، واردات داروهاى مشابه آن ها نیز وجود دارد که به دلایل مختلف با اقبال بازار داخلی و مصرف کنندگان مواجه است.
این داروساز معتقد است داروهاى وارداتى با بسته بندی هاى شکیل و طعم هاى متفاوت و باب میل مشتری با چندین برابر قیمت داروهاى داخلى، حجم قابل توجهى از میزان ریالی بازار دارویی را به خود اختصاص داده اند و بیماران هم با اطلاع کامل از قیمت چند برابری آن، خواستار تجویز نمونه خارجى داروها هستند که دلایل آن به وضوح روشن است.
وی با تاکید بر اینکه تعداد معدودى از داروها مثل مسکن ها اثر قابل مشاهده ای براى بیماران دارند،تصریح کرد:میزان اثربخشی داروهاى مختلف از دیدگاه داروسازان و متخصصان به عوامل متفاوتی از جمله تداخل دارویی، زمان مصرف، دز مورد استفاده و غیره بستگی دارد اما برخى کیفیت و اثربخشی داروهای خارجی را به صرف وارداتی بودن آن برتر از داروهای داخلی می دانند که این باور نیز از احاظ علمی به عنوان “اثر دارونما” شناخته می شود.
افاضلی ادامه داد: یکی از فاکتورهای مهمی که باعث شده است تا اقبال مردم براى مصرف داروهاى خارجى بیشتر باشد، عدم شناساندن داروی تولید داخل از طریق تبلیغات و عدم جایگاه برندهاى داخلی از نسخه پزشکان باشد؛ شرکت هاى تولیدکننده داروهاى داخلی تقریبا تمام اشکال دارویی موجود در بازار را تولید مى کند اما سهم داروهاى داخلى در باورهاى پزشکان در سطح قابل قبولى نیست.
وی یکی از دلایلی استقبال پزشکان برای تجویز برندهاى مطرح دنیا در نسخه هاى خود را سیستم آموزش عنوان کرد و گفت: دانشجویان رشته پزشکى در کتب پزشکی و فارماکولوژى با اسامى داروهاى برند شرکت هاى چند ملیتی آشنا شده و بر این اساس تعلیم می بینند و پس از فارغ التحصیلی نیز همین داروها را براى بیماران تجویز مى کنند، که در واقع سیستم آموزش، کتب مرجع، همچنین تبلیغات در سمینار و گردهمایی های تخصصی تاثیر بسزایی در شناساندن داروهاى خارجی به پزشکان دارد.
این پژوهشگر و استراتژیست حوزه سلامت خاطرنشان کرد: ازطرفی پزشکان به کیفیت داروهاى تولید داخل اعتقادی ندارند و ترجیح مى دهند برای درمان بیماران خود داروهای خارجی را تجویز کرده و از اثر دارو نما(انگیزه و انتظارات می تواند در بهبود بیمار تاثیر گذاشته و اثر مطلوب تری از درمان بیمار حاصل کرد، این موضوع یک نمونۀ بارز از شرایط کلاسیک است. افرادی که با انگیزۀ بسیار زیاد باور به درمان خود دارند، احتمالا تجربۀ دارونماها کارساز خواهد بود) استفاده کنند، بنابراین بیمار توجیه می شود که استفاده از داروهای خارجی از اثربخشی بیشتری برخوردار است و به این صورت ترجیح مى دهد با پرداخت هزینه بیشتر داروهاى خارجى را انتخاب کند.
وی افزود: همانطور که می دانیم هنگام بروز و ظهور بیماری هاى متفاوت، خانواده هاى بیماران به دلیل شرایط روحى و تنش هاى ایجاد شده تنها بر روی بهبود سریع بیمار تاکید دارند و مسئله اقتصادى و هزینه هاى درمان تقریبا براى تمام اقشار جامعه از لحاظ شرایط مادی در همه سطوح از درجه اهمیت پایین تری برخوردار است و خانواده بیماران حاضرند حتى با تحمل فشارهاى اقتصادى براى سلامت بیمارشان،هزینه کنند. بنابراین با باورغالبی که در چنین شرایطی برای دستیابی به سلامت در کوتاه ترین زمان وجود دارد، بر این باور هستند که داروهای خارجى اثربخش تر خواهد بود.
انتهای پیام/