• تاریخ انتشار خبر : دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ | کد خبر : 47570
  • داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
    افزایش مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده در آذربایجان‌شرقی
    دیبا: مدیرکل ورزش‌وجوانان آذربایجان‌شرقی از افزایش مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده به ۳۱ مرکز در استان خبر داد.

    به گزارش دیباخبر به نقل از ایسنا،حبیب ستوده‌نژاد روز دوشنبه ۲۹ خردادماه در نشست خبری هفته ازدواج اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۵۴۲ دوره‌ی کارگاه های آموزشی ازدواج و تکریم خانواده با شرکت ۲۵ هزار و ۲۲۲ نفر در استان برگزار شد و تعداد مراکز ازدواج را نیز به ۳۱ مرکز رساندیم و علاوه بر آن چهار مرکز نیز در آستانه‌ی افتتاح قرار دارد.

     

    وی افزود: در سال ۱۴۰۱، حدود ۱۰۷۱ جلسه مشاوره رایگان ازدواج برگزار شد که ۴۴۰ نفر در این دوره ها شرکت کردند.

     

    ‌‎ستوده نژاد در رابطه با برنامه های برگزار شده سال گذشته اضافه کرد: تقدیر از زوج‌های مناطق حاشیه‌نشین، برگزاری جشن ازدواج دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، برگزاری جشنواره آیین های سنتی ازدواج و تقدیر از زوج های موفق عشایری و روستایی و دیدار و تقدیر از فعالین ازدواج و خانواده با امام جمعه تبریز و …. جزو برنامه های برگزار شده در هفته ازدواج سال گذشته بوده است.

     

    مدیرکل ورزش‌وجوانان آذربایجان‌شرقی تشریح کرد: هفته‌ی ازدواج ۳۰ خرداد لغایت چهارم تیرماه است و شعار این هفته «ازدواج آسان و آسمانی» می‌باشد.

     

    وی خاطرنشان کرد: جمع مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده از ۲۱ مرکز در سال ۱۴۰۰ به ۳۱ مرکز در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

     

    ستوده‌نژاد تصریح کرد: افتتاح پنج مرکز تخصصی ازدواج و خانواده در شهرستان‌های تبریز، عجبشیر، ورزقان و مرند، ارائه تخفیف‌های ۳۰ الی ۵۰ درصدی خدمات عقد و عروسی، ارائه مشاوره های رایگان در خصوص مشاوره های قبل از ازدواج و اهدای ۲۴۰ سری جهیزیه به زوج های تحت پوشش کمیته امداد و چند برنامه‌ی دیگر فرهنگی و ورزشی و….. جزو برنامه هفته ازدواج امسال می‌باشد.

    «اعتیاد» عامل اصلی طلاق در آذربایجان‌شرقی

     

    امیر تقی‌زاده، معاون فرهنگی و امور جوانان آذربایجان‌شرقی در این نشست با اشاره به اینکه لازمه‌ی جوانی جمعیت میسر شدن امر ازدواج است، عنوان کرد: تمام دستگاه‌های دولتی در این امر دخیل بوده و به همدیگر وابسته هستند و باید برای جوانان شغل و مسکن تامین شود.

     

    وی با تاکید بر لزوم ازدواج «آگاهانه، به هنگام، آسان و پایدار» گفت: در بحث فرهنگ سازی ازدواج، وظیفه اصلی ما ارائه آموزش های لازم است و فرهنگ‌سازی در خصوص ازدواج آسان، در سطح مدارس برای دانش آموزان و در پادگان‌ها برای سربازان آموزش داده می‌شود و وظیفه‌ی اصلی ما مشکلات و آسیب‌ها در حوزه ازدواج می باشد.

     

    تقی زاده گفت: در حال حاضر در خصوص ازدواج آسان در استان، ۲۱ سازمان مردم نهاد، وجود دارد که خدمات مشاوره به زوج‌ها ارائه می‌دهند.

     

    وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه کدام عوامل در استان اصلی ترین علت طلاق به حساب می‌آیند؟ گفت: به ترتیب اعتیاد، بیکاری، خیانت و عدم تفاهم بین زوج‌ها اصلی ترین علل واقعه ی طلاق در استان هستند.

     

    افزایش مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده در آذربایجان‌شرقی

     

    وام ازدواج طی ۱۰ سال اخیر ۹۰ برابر شده است

     

    جعفر محمدیان، نماینده کمیسیون هماهنگی بانک های آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه اینکه وام ازدواج در ۱۰ سال گذشته بیش از ۹۰ برابر شده است، تصریح کرد: در حال‌حاضر وام ازدواج برای هر یک از زوج ها ۱۸۰ میلیون تومان است که در صورت زیر ۲۳ سال بودن زوج‌ها، این رقم ۲۲۰ میلیون تومان می شود.

     

    وی افزود: برای خانواده ایثارگران نیز رقم وام ازدواج دو برابر در نظر گرفته شده است و این افراد می توانند ۳۸۰ تا ۴۴۰ میلیون تومان وام بگیرند.

     

    وی با بیان اینکه رتبه استان از نظر تعداد وام و رقم پرداخت شده ششم کشوری است، متذکر شد: سال گذشته ۶۵ هزار میلیارد تومان در قالب ۴۸ هزار فقره وام از سوی ۲۴ بانک به متقاضیان پرداخت شده است که ۸۴ درصد متقاضیان را شامل می شود.

     

    محمدیان گفت: در سال‌ جاری نیز ۳۱ هزار و ۳۷۷ نفر موفق به ثبت نام تسهیلات ازدواج شده اند و حدود هفت هزار و ۷۱۵ نفر موفق به گرفتن این تسهیلات از بانک‌ها شده‌اند.

     

    وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت بودجه‌ی خاصی را جهت ارائه‌ی وام‌های ازدواج در نظر نگرفته و این وام ها از سپرده گذاری مردم در بانک‌ها، صورت می‌پذیرد.

     

    کارشناس آمار اداره کل ثبت احوال آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست از کاهش نرخ ازدواج و طلاق در این استان خبر داد.

     

    محمدی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱، ۲۸ هزار و ۸۵۰ ازدواج در استان انجام شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۶/۰۲ درصد کاهش یافته است.

     

    وی افزود: همچنین در این سال ۹ هزار و ۷۵۰ طلاق صورت گرفته که نسبت به سال گذشته ۱/۶ کاهش داشته است.

     

    محمدی ادامه داد: طبق آمار ثبت احوال بیشترین ازدواج از بعد اختلاف سنی زوجین بین یک تا ۹ سال بوده است و آذربایجان‌شرقی در سال ۱۴۰۱ در میزان ثبت ازدواج، نسبت به سایر استان‌ها در رده سیزدهم قرار دارد.

     

    کارشناس آمار اداره ثبت احوال آذربایجان‌شرقی عنوان کرد: همچنین میانگین ولادت در استان ۱۱.۵ درصد است که نسبت به میانگین کشوری آمار ضعیفی به حساب می‌آید.

    داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
    دیبا خبر پر از خبر اطلاعات تبریز اطلاعات تبریز اطلاعات تبریز اطلاعات تبریز اطلاعات تبریز