خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۰۱/۱۰/۳۰ ۱۵:۰۶
شناسه خبر : 45629

سرعت تولید علم در دانشگاه‌های علوم پزشکی بیش از سایر بخش‌های کشور است

دیبا: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میانگین سرعت تولید علم در کشور ما ۷.۴۴ است درحالی که این سرعت در حوزه سلامت ۸.۳۳ و بیانگر سرعت بیشتر دانشگاه های علوم پزشکی در این زمینه است. ...

به گزارش پایگاه خبری دیبا خبر به نقل از ایرنا، دکتر یونس پناهی اظهار کرد: سرعت تولید علم در کشورهای منطقه و اروپایی به طور مشخص آسیای شرقی بسیار بالا است، ما نیز باید به این موضوع توجهی ویژه داشته باشیم.

وی در ادامه یکی از جدی‌ترین ابزارهای ارتقاء سلامت را مرجعیت علمی عنوان کرد و گفت : این مرجعیت دارای چند مولفه است. تولید علم و دانش از ابزارهای مرجعیت علمی است، اکنون در تولید علم از رتبه نخست در منطقه برخورداریم و در دنیا نیز جایگاه پانزدهم را داریم در حالی که سال گذشته در جایگاه شانزدهم بودیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در حوزه فناوری نیز در میان ۱۳۲ کشور جایگاه ۵۳ را داریم، خاطر نشان کرد: سال گذشته در رتبه ۶۰ بودیم که باید با برنامه ریزی در حوزه تولید علم از ۵۳ به ۳۸ برسیم.

وی با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی توانمند، کوشا و مسئولیت پذیر از دیگر ابزارهای مرجعیت علمی است، اظهار کرد: با ادغام آموزش پزشکی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توانستیم حوزه پزشکی و توانمندسازی را به حد اعلی برسانیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: آموزش پزشکی در کشور ما کاملا کاربردی شده و این مهم یکی از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی دیپلماسی علمی را دیگر ابزارهای مرجعیت علمی عنوان و ذکر کرد: در حوزه علمی باید دیپلماسی علمی داشته باشیم، ارتباطات علمی ما در این بخش کم است بر اساس بررسی ها ۳۰ درصد تولید علم با مشارکت های بین المللی است در حالیکه در کشورهای منطقه بالای ۷۰ درصد است از این رو حتما باید روابط بین المللی را در حوزه علم تقویت کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تشریح تهدیدهای سلامت و با بیان اینکه بار بیماری اولین موضوع در این بخش است، گفت: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، سرطان در سال ۱۹۹۹ هشتمین علت مرگ و میر در ایران بود اما در سال ۲۰۲۰ به سومین علت مرگ تبدیل شده‌است.

وی با بیان اینکه جمعیت از دیگر تهدیدات حوزه سلامت است، اظهار کرد: قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شده که هر هفته نسبت به برگزاری جلسه اقدام می‌شود در موضوع جوانی جمعیت همه باید همکاری کنند.

دکتر پناهی اعتیاد و سلامت روان را از دیگر تهدیدات حوزه سلامت عنوان کرد و ادامه داد: امروز اختلالات و مشکلات روانی و رفتارهای عجیب در خیابان‌ها اتفاقی پیش نمی‌آید همه این آسیب ها باید بررسی و راهکاری‌هایی برای رفع آنها ارائه شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه سخنانش خاطر نشان کرد: سلامت و امنیت همواره یکی از خواسته‌های مردم از حکمرانان است، از این‌رو ما باید تمام تلاش و همکاری خود را در این ارتباط به کار گیریم.

در این مراسم ضمن قدردانی از حیدرعلی بالو سرپرست پیشین دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی درمانی گیلان، دکتر محمدتقی آشوبی به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه معرفی شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامگاه گذشته نیز در بدو ورود به گیلان با آیت الله فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت دیدار کردند. جمهوری اسلامی ایران با مهار کرونا قدرت خود را نشان داد