خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۰۱/۰۳/۲۲ ۱۱:۰۶
شناسه خبر : 43668

محصولات پالایشگاه باید کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کند

دیبا: سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، محصولات پالایشگاه‌ها باید در زمان مصرف و بعد از مصرف کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کنند. ...

به گزارش پایگاه خبری دیبا خبر به نقل از ایسنا داریوش گل علیزاده همزمان با گرامیداشت هفته محیط زیست با شعار «محیط زیست، مردم پایه، هوشمند و فناورانه» در مراسم افتتاح سیستم پایش آنلاین گازهای خروجی شرکت نفت تهران با اشاره به اینکه متاسفانه سیاست‌های مصرف سوخت در کشور سیاست کارآمدی نبوده و منجر به افزایش مصرف سوخت شده است و باید در این سیاست‌ها بازنگری شود، گفت: هرچقدر میزان مصرف سوخت را در کشور بتوانیم کاهش دهیم، به همان اندازه کاهش در میزان آلاینده‌ها را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در این راستا باید اقداماتی نظیر اصلاح فرآیند تولید، کاهش مصرف سوخت در منابع متحرک و ارتقای استاندارد های سوخت را مد نظر قرار دهیم، اظهارکرد: از پالایشگاه نفت تهران انتظار می‌رود در مسیر ارتقای استاندارد کیفیت سوخت از یورو ۴ به یورو ۵ و ۶ گام بردارد همچنین محصولات پالایشگاه‌ها باید در زمان مصرف و بعد از مصرف کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کنند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بر اساس گزارش وزارت بهداشت در ۲۵ شهر کشور، سالانه در حدود ۳۰ میلیارد دلار، تنها خسارت بهداشتی ناشی از آلودگی هوا است و ابعاد این موضوع باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

گل علیزاده در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه در توسعه شهرها ملاحظات محیط زیستی را رعایت نکرده، منافع کوتاه‌مدت را به منافع بلندمدت ترجیح داده و از منابع به‌درستی استفاده نکرده‌ایم و این موضوع سبب بسیاری از بروز مشکلات به‌ویژه مشکلات محیط زیستی شده است، اظهارکرد: بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی باید منابع را به‌نحوی استفاده کنیم که هم نیاز نسل امروز و هم نیاز نسل‌های آینده تامین شود.

وی در ادامه با بیان اینکه وزارت نیرو بر اساس قانون هوای پاک باید سالانه ۳۰ درصد از توسعه برق خود را برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص دهد، گفت: خوشبختانه امروزه مجموعه‌های دانش بنیان از ظرفیت‌های خوبی در این حوزه برخوردارند و باید از ظرفیت این مجموعه‌ها برای ارتقای فرآیند و محصولاتمان بهره ببریم.

زهره عبادتی – معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست استان تهران – نیز با اشاره به اینکه امروز سیستم پایش آنلاین ۹ دودکش  پالایشگاه تهران به بهره برداری رسید، اظهارکرد: این سیستم توانایی سنجش پارامترهای محیط زیستی So۲، CO، NOx و O۲، دما و جریان گازهای خروجی دودکش‌ها را به‌صورت برخط برای مجموعه حفاظت محیط زیست استان تهران فراهم می‌کند و از تکالیف مقرر در قانون هوای پاک محسوب می شود.

وی با بیان اینکه تجهیزات استفاده شده در این سیستم‌ها از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا هستند، اظهارکرد: سیستم پایش آنلاین این مجموعه با اعتباری بالغ بر ۲۷۰ میلیارد ریال احداث شد و به بهره برداری رسید.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، سه ایستگاه سنجش بو در در محور اتوبان تهران – قم محدوده فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) با اعتبار۱۵ میلیارد ریال افتتاح شد و به بهره برداری رسید.