• تاریخ انتشار خبر : یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 36825
  • داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
    آذربایجان‌شرقی توان صادرات ۱۰ هزار تن سیب زمینی را دارد
    دیبا: رییس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی گفت: این استان توان صادرات افزون بر ۱۰ هزار تن محصول سیب زمینی به کشورهای منطقه و همسایه را دارد.

    به گزارش دیبا خبر به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، یوسف داوودی در دیدار با رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ضمن تاکید بر پیگیری این مهم، افزود: اجرای این برنامه جهت جلوگیری از کاهش قیمت این محصول در بازارهای داخلی و جلوگیری از زیان کشاورزان و تولیدکنندگان ضروری است و باید در سریع ترین زمان ممکن اتفاق بیفتد.

    وی اظهار داشت: اکنون که در فصل برداشت محصولات کشاورزی قرار داریم، محصولی مانند سیب زمینی با تولید مازاد مصرف روبرو است که با هزینه قابل توجهی تولید شده و در حال حاضر کشاورزان مجبور هستند با قیمت پایین به بازار مصرف عرضه کنند، در حالی که هزینه تولید این محصول برای کشاورز بالاتر از قیمت بازار است.

    داوودی ادامه داد: در این زمینه و با موافقت جهادکشاورزی آذربایجان شرقی مقرر شد قراردادی بین این سازمان و اتاق بازرگانی تبریز منعقد شود که در آن ۱۰ هزار تن از این محصول توسط اتاق بازرگانی خریداری و به کشورهای همسایه صادر شود که گامی مهم و موثر تلقی می شود.

    وی ابراز امیدواری کرد روند صادرات محصول سیب زمینی محدود به این قرارداد نباشد و در آینده شاهد صادرات بیشتر این محصول و دیگر محصولات از آذربایجان شرقی به کشورهای منطقه باشیم.

    نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود نهاده های دام و طیور به خصوص سویا و ذرت در استان آذربایجان شرقی، گفت: به تازگی حدود چهار میلیون تن سویا وارد کشور شده که سهم آذربایجان شرقی معادل پنج هزار تن است و در صورت عدم کفایت این میزان، سازمان جهاد کشاورزی در نظر دارد شیوه واردات نهاده های دامی را هم‌چون گذشته از سر گیرد، چون این محصول خوراک اصلی مرغداری ها بوده و بدون آن امکان تولید مرغ و جوجه وجود نخواهد داشت.

    وی یادآور شد: طی روزهای اخیر مقدار  ۱۲ هزار تن محصول ذرت وارد آذربایجان شرقی شده است که در صورت اتمام آن، نیازمند خرید و واردات دوباره این محصول هستیم تا نیاز مرغداران و دامداران از این طریق تامین شود.

    داوودی درباره روند افزایشی قیمت گوشت سفید و قرمز نیز گفت: برای کاهش قیمت این فرآورده های دامی و توسعه بخش دامداری کشور به جای واردات سالیانه گوشت و نهاده به مبلغ ۱۴ میلیارد دلار از کشورهای دیگر، پیشنهاد کرده‌ایم که گوشت مورد نیاز کشور از دامداران داخلی و از طریق اتحادیه ها خریداری و ذخیره شود.

    وی از واردات گوشت قرمز و گوشت سفید از ۲۳ کشور جهان به ایران خبر داد و افزود: این واردات که با دلار انجام می شود هزینه زیادی برای کشور و مردم دارد، اما برای کاهش این هزینه دو پیشنهاد ارائه شده است که عبارتند از اینکه خرید محصولات گوشتی و پروتئینی در یارانه نقدی مردم گنجانده شود که این طرح در کمیسیون کشاورزی مجلس تایید و به دولت ارسال شده و اکنون در مراحل پایانی اجرایی خود قرار دارد.

    داوودی ادامه داد: پیشنهاد دوم برای کاهش هزینه گوشت این است که به جای خرید از ۲۳ کشور مختلف که حتی برخی همسایه نیز محسوب نمی شوند، از دامداران داخلی و توسط اتحادیه دامداران تهیه شود که در این صورت هم قیمت گوشت پایین می آید و هم دامداران کشور می توانند خود را تقویت کنند و فروش محصولات خود را افزایش دهند.

    انتهای پیام/

    داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
    دیبا خبر پر از خبر اطلاعات تبریز اطلاعات تبریز اطلاعات تبریز اطلاعات تبریز اطلاعات تبریز