• تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر : 9216
  • داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
    ورزش‌های مناسب برای درمان انحنای ستون مهره + تصاویر
    دیبا: اسکولیوزیس به انحراف ستون مهره‌ها می‌گویند که در آن ستون مهره مستقیم و در امتداد یک خط عمودی صاف قرار ندارد و به یک یا دو سمت خمیده می‌شود.

    ورزش‌های مناسب برای درمان انحنای ستون مهره

    به گزارش دیبا خبر، اسکولیوزیس(Scoliosis) در اصل  انحراف سه بعدی ستون فقرات است به این صورت که هنگامی که از روبرو به ستون مهره ها نگاه می کنیم  به جای آنکه ستون مهره مستقیم و در امتداد یک خط عمودی صاف باشد به یک یا دو سمت خمیده می‌شود و درصورت عدم تشخیص به موقع می‌تواند مشکلاتی درظاهر فرد و شیوه نشستن اوایجاد کند یا حتی درموارد شدید باعث بروز اختلال تنفسی در فرد مبتلا می شود.

    ملاک تشخیص این بیماری علاوه بر بررسی‌های بالینی نشانه‌ها عبارت است از انحراف جانبی ستون فقرات که توسط عکس رادیولوژی ساده قدامی- خلفی مشخص می‌شود و این انحراف معمولاً همراه با چرخش مهره‌ها است، شدت اسکولیوز به اندازه زاویه آن بستگی دارد و برای اندازه‌گیری آن از متد کاب استفاده می‌شود.

    بیماران مبتلا به اسکولیوز براساس سن شروع بیماری، علت، شدت و نوع انحنا طبقه‌بندی می‌شود و هرگروه بر اساس پیشرفت انحنا، درجه و الگوی اختلال سه بعدی شان دارای صفات و خصوصیاتی هستند  که به دو دسته اسکولیوز بدون علت و اسکولیوز با علت مشخص تقسیم می‌شوند.

    علائم بیماری  اسکولیوز

    در ابتدا شروع این بیماری اغلب دردی وجود ندارد و این موضوع کمی تشخیص بیماری را مشکل می‌کند؛ در کل قرار نداشتن شانه‌ها یا دو سمت لگن در یک سطح (مثلاً یک شانه بالاتر از شانه دیگر باشد)، وجود حالت برجستگی در یک سمت ستون مهره در قسمت پشت که با کمی خم کردن کمر بیشتر مشخص می‌شود، ضعف عضلات یک سمت ستون مهره، کمردرد مزمن، افتادگی شانه‌ها، خوابیدن روی یک سمت در هنگام دراز کشیدن به پشت در اثر چرخش سمت ستون مهره از نشانه های این بیماری است.

    شیوع انحراف ستون مهره در دانش‌آموزان

    طبق تحقیقات انجام شده، اسکولیوز در دانش آموزان بین ۷ تا ۱۶ سال و به خصوص در دخترها بیشتر مشاهده می‌شود، همچنین نتایج یک پژوهش دیگر بیانگر ابتلا دو سوم افراد بالای ۶۰ سال به این بیماری است؛ در مجموع بروز آن با عوارضی مثل درد، اختلال در عملکرد سیستم قلبی – ریوی، اختلالات عصبی، اختلال در راه رفتن، کاهش تحرک ستون فقرات همراه است.

    تمرین های مناسب برای درمان انحنای ستون مهره+ تصویر

    روش درمان انحراف ستون فقرات

    برای درمان این بیماری در مواردی که این انحراف خفیف باشد و در زمان مناسب یعنی قبل از پایان سن رشد باید اقدام کنید با استفاده از بریس می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد و حدود پنج تا ۱۰ درجه از انحراف آن کم کرد؛ انجام تمرینات مناسب هم در بهبود آن بسیار موثر است اما در موارد حاد ممکن است فرد نیاز به جراحی داشته باشد.

    تمرینات موثر در اصلاح  انحراف ستون فقرات

    حرکات اصلاحی شامل تمرینات قدرتی، استقامتی، تنفسی و کششی است که هر یک از آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

    ابتدا جلوی آینده نشسته و سعی کنید در وضعیت صحیح قرار بگیرید، سپس همین کار را هنگام راه رفتن تکرار کنید و سعی کنید شانه‌ها در راستا درست باشند.

    فرد نشسته، به سمت جلو خم می شود و دست‌ها را نیز به سمت جلو می کشد؛ این حرکت موجب بهبود تحرک در ستون مهره‌ها و بهبود انعطاف پذیری می‌شود.

    تمرین های مناسب برای درمان انحنای ستون مهره+ تصویر

    فرد از میله بارفیکس آویزان شود.این عمل منجر به تأثیر جاذبه روی ستون مهره‌ها و کشیده شدن آنها می‌شود.

    تمرین های مناسب برای درمان انحنای ستون مهره+ تصویر

    فرد به حالت چهار دست و پا قرار می‌گیرد، سپس دست راست و پای چپ را بلند می‌کند و آن ها را در خلاف یکدیگر حرکت می‌دهد تا موجب کشش عضلات شود.

    تمرین های مناسب برای درمان انحنای ستون مهره+ تصویر

    فرد روی شکم دراز کشیده و دستانش را کنار بدنش قرار دهد به طوری که دست‌ها روی زمین باشد سپس استخوان کتف‌ها را به یکدیگر فشرده و سر و شانه های خود را حدود ۱۵ سانتی متر از سطح زمین بالا بیاورد.

    تمرین های مناسب برای درمان انحنای ستون مهره+ تصویر

    بالش و فضای خواب همه افراد باید به گونه‌ای باشد که  ستون مهره در راستای طبیعی خود قرار بگیرد چرا که در غیر این صورت می‌تواند باعث بروز اختلال انحراف ستون مهره در آن‌ها شود

    تمرین های مناسب برای درمان انحنای ستون مهره+ تصویر

     

    در مجموع انجام فعالیت‌های روزانه بسیار اثر بخش است؛ بنابراین سعی کنید در وضعیت مناسب بایستید و بنشینید و از بلند کردن اجسام سنگین پرهیز کند، با رعایت اصول مناسب اجسام را بلند کنید، با ورزش عضلات ستون مهره را تقویت و انعطاف پذیری و قدرت مناسب را در ستون فقرات کسب کنید، از بلند کردن اجسامی که برای شما سنگین هستند، پرهیز کنید حتی آن ها که از کیف های سامسونت سنگین استفاده می کنند؛ این امر خصوصاً در دانش آموزان در حوالی بلوغ لازم است  مورد توجه قرار گیرد، پس از نشستن طولانی روی صندلی محیط کار یا پشت کامپیوتر گاهی بلند شوید و بر روی عضلات ستون مهره ورزش های کششی را اعمال کنید همچنین تناسب اندام خود را حفظ کنید و از چاقی و اضافه وزن بپرهیزید.

    منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

     

    انتهای پیام/

    داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
    دیبا خبر پر از خبر اطلاعات تبریز اطلاعات تبریز اطلاعات تبریز اطلاعات تبریز اطلاعات تبریز