به گزارش دیباخبر به نقل از ایسنا، روز گذشته، یکشنبه هشتم بهمن ماه، تالار وحدت میزبان نمایش «لیلی و مجنون» به کارگردانی یعقوب صدیق جمالی بود. این کارگردان سالهاست که از تبریز در جشنوارههای مختلف همچون فجر، عروسکی و … شرکت میکند و برای مخاطبان تئاتر، نامی آشناست.
او در این دوره از جشنواره فجر نیز نمایش «لیلی و مجنون» را به زبان آذری روی صحنه برد اما نکته حائز اهمیت در اجرای این نمایش، نداشتن بالانویس فارسی بود. بدین ترتیب تماشاگرانی که به زبان آذری آشنایی ندارند، نمیتوانند مفاهیم و دیالوگهای این نمایش را درک کنند و حال آنکه در یک جشنواره بینالمللی که مهمانان خارجی هم حضور دارند، آثار شرکتکننده باید بالانویس انگلیسی هم داشته باشند که این موضوع همواره به عنوان یکی از کمبودهای جشنوارههای بینالمللی ما به شمار میآید.
استقبال دانشجویان از نمایشنامه بهرام بیضایی
اما تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر شامگاه گذشته با استقبال تماشاگران نمایش «بندار بیدخش» رو به رو شد؛ نمایشی که متن آن از دشوارترین آثار بهرام بیضایی است و با کارگردانی سامان شکیبا روی صحنه رفت. این نمایش در بخش مسابقه دانشجویی این دوره از جشنواره اجرا شد که در اجرای دوم آن تعدادی از تماشاگران به دلیل پر شدن صندلیهای تالار، روی زمین و پلهها نشستند. هرچند اغلب این نماشاگران بلیت این نمایش را خریداری نکرده بودند، اما در اجرای این اثر، کسی از سالن بیرون نرفت و تماشاگران تا پایان اجرا، در سالن حضور داشتند. نمایشنامه بهرام بیضایی دو شخصیت مرد دارد اما این اجرای دانشجویی با حضور تعدادی از بازیگران مرد و زن به صحنه رفت.
وزیر ارشاد به تماشاخانه سنگلج رفت
همچنین محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درحاشیه جشنواره تئاتر فجر گفت: خدا را شکر این روزها اتفاقات خوبی را در تئاتر کشور به لطف دوستان شاهد هستیم، اکنون نیز در جشنواره تئاتر فجر چهلودوم استقبال پرشوری را میبینیم و این موضوع نوید روزهای خوب برای تئاتر را میدهد.
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه هشتم بهمن ۱۴۰۲، به تماشای نمایش «ثقهالااسلام» به کارگردانی امیر حجازی نشست که در قالب اجراهای چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به صحنه رفته بود.
اسماعیلی در پایان این نمایش در جمع خبرنگاران گفت: گروههای شهرستانی اجراهای خوبی داشتند. این دوستان عزیزمان نیز از تبریز با اجرای خود یک رویداد مهم تاریخی را بازگو کردند. موضوع «ثقهالاسلام» از جمله موضوعاتی است که تاکید شده بود کارهای نمایشی درباره آن تهیه شود. در همین راستا امسال علاوه بر اینکه نمایش «کلنل» روی صحنه رفت، شاهد اجرای نمایش «ثقهالاسلام» نیز بودیم.
وزیر ارشاد افزود: باید از دوستان عزیز تبریزی به خاطر زحمات شان تشکر کنم و ان شاءلله بتوانیم همین نگاه را در بازآفرینی سایر وقایع مهم تاریخی کشور ادامه دهیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره وجه تمایز جشنواره تئاتر فجر امسال هم گفت: جشنواره امسال خیلی بومی شده و با اقتضائات سنتی و تاریخی کشورمان متناسب است. ما با نگاه به همه مناطق کشور و حاکم شدن عدالت فرهنگی شاهد بروز استعدادهای خوبی هستیم و از این رو در بهترین سالنهای شهر تهران گروههای استانی فرصت اجرا دارند.
محمدمهدی اسماعیلی همچنین درباره شفافیت بودجه وزارت فرهنگ توضیح داد: اطلاعات در این زمینه منتشر شده و شرایط کاملا روشن است. در قرارگاه شهید آوینی میز تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی تشکیل شده است؛ سرانهای را نیز در نظر گرفتهایم و اقدامات با مدیریت دوستان مان در معاونت هنری به صورت برنامه محور پیش میرود و از همه مجموعههای نمایشی کشور حمایت صورت میگیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان صحبتهای خود درباره شرایط و حال و هوای این روزهای تئاتر ایران گفت: خدا را شکر اینروزها اتفاقات خوبی را در تئاتر کشور به لطف دوستان شاهد هستیم، اکنون نیز در جشنواره تئاتر فجر چهلودوم استقبال پرشوری را میبینیم و این موضوع نوید روزهای خوب برای تئاتر کشور را میدهد.
محمود سالاری (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی) و اسرافیل فرجاللهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران) همراه وزیر فرهنگ به تماشای این اثر نشستند.