• تاریخ انتشار خبر : پنج شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۲ | کد خبر : 48442
  • داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
    لزوم ملاحظه و دقت در سرایش اشعار آئینی
    دیبا: در کارگاه شعر آئینی «موکب واژه‌ها» در آذربایجان‌غربی مطرح شد که باید با ملاحظه و احترام و دقت در وادی اشعار آئینی قدم بگذاریم و نباید این اشعار بدون تامل سروده شوند.

    به گزارش دیباخبر به نقل از خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در ارومیه، مصطفی قلیزاده علیار شاعر و نویسنده ارومیه‌ای عصر چهارشنبه در کارگاه شعر هیئتی که در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان‌غربی، برگزار شد، اظهار کرد: ادبیات عاشورایی و حسینی در تاریخ از عاشورا آغاز شده و تا به امروز هم ادامه دارد و تمام کلمات، سخنان و رجزهای آن حضرت و یارانش در روز عاشورا در بیان این حقیقت بود.

     

    وی افزود: نمونه‌ای از این ادبیات عاشورایی موضوع اربعین حسینی است که در سال‌های اخیر به همت ایران اسلامی و بزرگانی چون حاج قاسم سلیمانی ملی و جهانی شده است.

     

    قلیزاده علیار ادامه داد: شعر و تمام هنرها درطول تاریخ، ادبیات را در سطح جهان ملی کردند و شاعران آیینی حماسه‌های الهی اهل بیت (ع) را سرودند و این معرفت را شاعران اهل بیت (ع) ملی و جهانی کردند.

     

    وی با بیان اینکه همان رجزخوانی‌ها در روز عاشورا نوعی شعر مقاومت است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر هدف اصلی امام حسین (ع) بوده و تمام سخنان و بیانات ایشان و رجزخوانی یاران آن حضرت در این راستا است.

     

    این شاعر و ادیب ارومیه‌ای ادامه داد: شعر آئینی مظلوم واقع شده و مردمی بوده و بزرگترین شعر مقاومت، شعر حسینی در تاریخ بوده و حتی ضعیف‌ترین شعر آیینی هم همان شعر مقاومت بر ضد ظالمان تاریخ بوده است.

     

    وی نتیجه شعر سرودن در مورد اهل بیت (ع) را عاقبت به خیری و خوشنامی در دنیا و رستگاری در آخرت عنوان کرد.

    محمد میلانی، مدرس کارگاه «موکب واژه‌ها»، نیز در این مراسم با بیان اینکه هیچ چیز قطعی در ادبیات وجود ندارد، افزود: زبان بدن برای القای و انتقال مفاهیم کاربرد دارد، بنابراین باید تقویت شود.

     

    وی افزود: زبان شعر هیئت مختص شعر هیئت است و برای اینکه با زبان شعر هئیت آشنا شویم، حضور در هیئت موثر بوده است و شاعر باید اول مخاطب و بعد زبان را بشناسد و با زبان به مخاطب خوراک دهد.

     

    وی گفت: شعر هیئت مخاطب میلیونی دارد، بنابراین اشعار باید در چهارچوب مختص سروده شود و گژتابی‌های لفظی در شعر آئینی پذیرفتنی نیست.

     

    نویسنده کتاب «حضرت نوکر» افزود: زبان شهر هیئت در حوزه خیال متفاوت از دیگر حوزه بوده و چهارچوب خیال در این اشعار مقتل است.

     

    وی با تاکید بر تقویت کاراکترهای زبان شعر هیئت گفت: بزرگترین مشوق شاعر آئینی مداح است و با توجه به اینکه بانوان از لحاظ احساسی در سرودن شعر آیینی ویژگی بالقوه دارند ولی متاسفانه ارتباط با مداح برای شاعران خانم وجود ندارد و این مشکل باید برطرف شود.

     

    میلانی با بیان اینکه برخی اشعار آئینی توهین به ائمه(ع) است، افزود: باید با ملاحظه و احترام و دقت در وادی اشعار آئینی قدم بگذاریم، نباید این اشعار بدون تامل سروده شوند؛ زیرا در اشعار آئینی با خداوند و اهل بیت سروکار داریم

     

    نادر سالک، شاعر آیئنی اهل تبریز، نیز در این مراسم گفت: سبک شاعرها ناشی از آب و هوا و فرهنگ منطقه بوده و بهترین نوع تبلیغ شعر است تا بتوانیم مطلب را القا کنیم.

     

    وی افزود: شعری که به حقیقت وصل باشد ماندگار بوده و رمز ماندگاری شهریار نیز وصل بودن به حقیقت است.

     

    سالک ادامه داد: ادبیات ما جدای از اعتقاد نیست و رشته شعر آئینی به هیچ وجه رشته مختصص آکادمیک ندارد و بیشتر مسایل مثل شناخت اهل بیت قابل تدریس نیست و ذاتی است و باورهای اعتقادی در شاعرهای اهل بیت (ع) باید فوق العاده در اوج باشد.

     

    سالک ادامه داد: شعرای آیینی با سرودن اشعاری در وصف اهل بیت (ع) میزان ارادت خود را به این بزرگواران بیان می‌کنند و باید این شاعران به موضوعات آیینی توجه کنند.

     

    به گزارش ایبنا؛ در پایان این مراسم شاعران حاضر در مراسم شعرهایی در وصف امام حسین (ع) خواندند.

    داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
    دیبا خبر پر از خبر اطلاعات تبریز اطلاعات تبریز اطلاعات تبریز اطلاعات تبریز اطلاعات تبریز