• تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر : 39801
  • داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
    راهکاری ساده برای تزریق شبانه روزی اکسیژن به خانه 
    دیبا: با توجه به شرایط کرونایی و اهمیت دستیابی به اکسیژن بیشتر، می‌توان یک راهکار ساده برای تزریق شبانه روزی اکسیژن به خانه پیشنهاد کرد.

    به گزارش دیبا خبر به نقل از ایسنا، عضو مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، با اشاره به شرایط کرونایی حاکم بر جامعه، گفت: در کنار بار روانی و استرسی که این بیماری در زندگی روزمره افراد می‌گذارد، محافظت از ریه‌های انسان به عنوان فاکتور مهم در جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا مطرح می‌شود و  نیازمند توجه جدی افراد به این معقوله است.

    محسن پورسلطان افزود: ریه‌ها برای ارتقای کارایی خود، به هوای سالم همراه با اکسیژن بالا نیاز دارند تا مشکلی در تداوم حیات انسان به وجود نیاید، که با توجه به سپری شدن اکثر اوقات افراد در خانه، محافظت از ریه‌ها زمانی تحقق می‌یابد، که محیط زندگی، سالم و عاری از هر نوع مواد و گازهای سمی باشد.

    وی در خصوص مواد سمی موجود در محیط خانه، اظهار کرد: برخی از گازهای سمی خانگی مثل فرمالدهید و بنزن در اثر مواد موجود در خانه مثل مواد شوینده و وجود اشیایی از قبیل مبل تولید می‌شوند و  برای ریه‌ها مشکل ساز هستند، هم‌چنین گردوخاک موجود در خانه و افزایش آلودگی هوای کلانشهرها در فصل زمستان نیز باعث افت کیفیت هوا شده و هر چه بیشتر بر ریه‌ها فشار وارد می‌کنند.

    وی متذکر شد: راهکار برون رفت از این مشکل، ارتقای کیفیت زندگی و استشمام هوای پاک و تصفیه شده، استفاده از گیاهان در خانه است؛ گیاهان در نگاه اول همواره منبع انتشار انرژی مثبت و نشاط و شادابی به خانه بوده و احساس طراوت را انتقال می‌دهد و حتی برخی از گیاهان نیز با ترشح موادی خاص، به عنوان “ضداسترس” عمل کرده و موجب آرامش انسان می‌شوند.

    پورسلطان با تاکید بر این‌که هر چقدر استرس کمتری در وجود انسان باشد،  انسان راحت تر نفس می‌کشد و زندگی بهتری خواهد داشت، اظهار کرد: توصیه می‌شود که برای بهبود کیفیت محل زندگی و به خصوص آرامش در زمان خواب، از گیاهان مخصوصی در اتاق خواب استفاده شود، چرا که با افزایش اکسیژن محیط‌های خواب در شب، کیفیت هوای اتاق  بهتر شده و موجب آرامش هر چه بیشتر خواهد شد.

    آیا گیاهان خانگی، حساسیت زا هستند؟ 

    وی در خصوص احتمال بروز حساسیت در استفاده از گیاهان خانگی، افزود: گیاهان به جذب مواد سمی کمک می‌کنند، اما در این میان، برخی گیاهان خانگی هم هستند که هوا را از مواد آلرژی زایی که برای ریه‌ها مشکل ایجاد می‌کنند، پاک کرده و  به عنوان گیاهان “ضدآلرژی تنفسی” مطرح می‌شوند.

    وی با بیان این‌که برخی از گیاهان خانگی، رطوبت محیط را متعادل می‌کنند، گفت: با توجه به این‌که کشور در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد، و این امر به خصوص در فصل تابستان باعث کاهش رطوبت هوا می‌شود، این رطوبت کم هوا بر روی پوست، کیفیت زندگی و … نیز تاثیر می‌گذارد، اما این گل‌های خانگی با جذب هوای گرم، و تبدیل آن به بخار هوا، هم باعث خنکی و تلطیف هوا شده و هم رطوبت محیط را در حد نیاز بدن نگه می‌دارند.

    این کارشناس باغبانی با بیان این‌که اکثر گیاهان آپارتمانی در روز، اکسیژن تولید می‌کنند و معمولا شب نیز به جای اکسیژن، مقدار اندکی دی اکسید کربن انتشار می‌دهند، افزود: تعدادی از گیاهان نیز شبانه روزی به تولید اکسیژن در خانه می‌پردازند که به خصوص در شب‌، مقدار این تولید بسیار بیشتر است.
    وی تاکید کرد: بهره مندی و نگه داری گیاهانی که شب‌ها هم آلودگی هوا را جذب کرده و منجر به انتشار اکسیژن در محیط می‌شوند، بسیار مهم است.

    کاهش غلظت اکسیژن خانه در فصل زمستان

    وی متذکر شد: با توجه به قرارگیری در فصل سرما، سیستم‌های گرمایشی خانه برای روشن شدن به جذب اکسیژن از محیط خانه نیاز دارند، که این امر موجب کاهش غلظت اکسیژن خانه می‌شود؛ در این راستا می‌توان تهویه خانه را بهبود بخشید و در کنار آن، از گیاهان اکسیژن ساز در محیط زندگی، به خصوص اتاق خواب استفاده کرد تا میزان اکسیژن به حد کافی برسد.

    میزان اکسیژن سازی گیاهان

    پورسلطان در خصوص میزان اکسیژن سازی برخی گیاهان، گفت: میزان تولید اکسیژن گیاهان با یکدیگر متفاوت است و گیاهان محدودی می‌توانند شبانه روز اکسیژن تولید کنند اما معمولا گفته می‌شود که به ازای هر ۹ متر مکعب هوای اتاق، یک گیاه اکسیژن ساز می‌تواند اکسیژن ضروری موردنیاز را تامین کرده و گازهای سمی و گردوغبار را جذب کند؛ البته ضرر و محدودیتی در نگه داری این گیاهان هم وجود ندارد.

    انواعی از گیاهان اکسیژن ساز 

    وی با اشاره به گیاهان “سانسوریا” به عنوان گیاه اکسیژن ساز خانه، گفت: این گیاه که به نام “شمشیری” نیز معروف است، گیاه مقاومی بوده و با نیاز کم به نور و آب، شرایط نگه داری راحتی دارد؛ استفاده از این گیاه در اتاق خواب، به خصوص اتاق کودکان که بیشتر از بزرگسالان، به اکسیژن نیاز دارند، می‌تواند تامین کننده بخشی از این نیاز باشد.

    وی ادامه داد: آلوورا، گیاه هزار درمانی است که بیشتر در صنعت دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان گیاه زینتی هم می‌توان در خانه نگه داری کرد؛ آلوورا شبانه روز می‌تواند اکسیژن تولید کند که این فعالیت در هنگام شب بسیار بیشتر است.

    این عضو مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی افزود: معمولا از برگ‌های این گیاه، در تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود و در کل گیاه بسیار ارزشمندی است که با نیاز آبی کم، شرایط نگه داری راحتی دارد، فقط باید در قسمت پر نور خانه قرار بگیرد تا بتواند اکسیژن را بهتر تولید کند.

    وی گفت: گیاهان ارزشمندی چون گندمی یا عنکبوتی، در کنار تولید اکسیژن در روز، گاز سمی خانه را هم به شدت جذب می‌کنند و حتی در خانه مردم استان نیز به وفور می‌توان این گیاه را مشاهده کرد.

    وی با اشاره به گیاه دارویی و زینتی “اسطوخودوس”، اظهار کرد: این گیاه، در کنار پاکسازی  هوای خانه، موادی از خود به محیط بیرون ترشح می‌کنند که باعث ایجاد حس آرامش در انسان می‌شود، اسطوخودوس گیاه فوق العاده ضداسترس و ضداضطراب است و تنها با بو کردن، اضطراب را از بدن دور می‌کند و به نوعی از این طریق یک رایحه درمانی یا عطر درمانی انجام می‌گیرد.

    پورسلطان با بیان این‌که از طریق نگه داری گیاهان خانگی، می‌توان سهمی در پاکسازی هوای شهر داشت، گفت: مردم تبریز، ذاتا عاشق گل و گیاه هستند و حتی فردی را نمی‌توان یافت که علاقه مند به گل‌ها نباشد، این فرهنگ در خون و ژن مردم وجود دارد.

    وی افزود: تنها مشکلی که در زمینه نگه داری گیاهان خانگی وجود دارد، این است که اغلب افرادی که اقدام به نگه داری گل در خانه می‌کنند، شرایط موردنیاز گیاه و نحوه نگه داری آن را نمی‌دانند و زمانی که گیاه پژمرده می‌شود، فکر می‌کنند که نگه داری از گیاه، برای آن‌ها مناسب نیست و هیچ گلی با آن‌ها سازگاری ندارد، در حالی که این بحث صحت نداشته و تنها این افراد، اصول اولیه نگه داری از گل‌های آپارتمانی را بلد نیستند.

    وی متذکر شد: برخی از افراد، با وجود این‌که سال‌ها از یک گل نگه داری می‌کنند اما هنوز هم اسم گل خود را نمی‌دانند، در حالی که آگاهی از شرایط نگه داری و مشخصات هر گیاه ضروری است و باید پیش از اقدام به خرید گل، نسبت به این امور آگاهی یافت.

    این کارشناس باغبانی با تاکید بر ارتقای فرهنگ نگه داری از گل و گیاه در جامعه، گفت: آموزش هر چه بیشتر در بابت گل و گیاه خانگی، موجب فرهنگ سازی نگه داری از این نعمت خداوند می‌شود، در این راستا نیز انواع برنامه‌های آموزشی، تهیه و در دسترس عموم افراد جامعه قرار دارد.

    وی در خاتمه گفت: با توجه به محدودیت‌های رفت و آمد در روزهای کرونایی و صرف اوقات فراغت افراد به خصوص کودکان و کهنسالان در خانه، این گیاهان آپارتمانی می‌توانند یک دلمشغولی و به نوعی سرگرمی برای زندگی روزمره باشند.

    انتهای پیام /

    داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
    دیبا خبر پر از خبر اطلاعات تبریز اطلاعات تبریز اطلاعات تبریز اطلاعات تبریز اطلاعات تبریز