• تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر : 37786
  • داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
    رییس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت آذربایجان شرقی تاکید کرد:
    ارتباط مستقیم مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها با تغذیه‌
    دیبا: رییس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت آذربایجان شرقی تاکید کرد: عملکرد سیستم ایمنی و مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها کاملا با وضعیت تغذیه‌ای ارتباط داشته و تغذیه مناسب، به عنوان یک فاکتور قابل اصلاح، پایه و اساس و یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

    به گزارش دیبا خبر به نقل از ایسنا، فتح اله پورعلی در گفت‌وگویی با بیان این مطلب اظهار کرد: عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های عفونی از جمله کووید ۱۹ دارد و برای مقابله با ویروس کرونا لازم است تا سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم. سیستم ایمنی، مجموعه پیچیده‌ای از سلول‌ها، بافت‌ها و ارگان‌های بدن است که برای محافظت بدن در مقابل عفونت‌ها تعامل و همکاری دارند.

    وی با بیان اینکه عملکرد سیستم ایمنی بدن تا حدود زیادی به عوامل مختلفی مانند ژنتیک و شیوه زندگی مانند تغذیه، استرس، خواب و  … بستگی دارد، خاطرنشان کرد: سوء تغذیه عامل مهمی در تضعیف سیستم ایمنی بدن بوده و سیستم ایمنی در افرادی که دارای سوء تغذیه بوده و وضعیت تغذیه‌ای نامطلوبی دارند، تضعیف می‌شود؛ سیستم ایمنی بدن برای عملکرد صحیح، نیاز به دریافت کافی مواد مغذی مورد نیاز دارد و کمبود مواد مغذی باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود.

    وی با تاکید بر اینکه توصیه‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری و کنترل این بیماری، نیازمند انجام و تکمیل مطالعات علمی و یافته‌های جدید است، گفت: هر برنامه غذایی که در این خصوص توصیه ‌شود، به معنی ایجاد مصونیت و یا عدم ابتلا نبوده و صرفا جهت تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش شانس ابتلا به این بیماری توصیه می‎شود.

    پورعلی متذکر شد: برخی افراد فکر می‌کنند که با روش‌های تغذیه‌‎ای می‌توانند ایمنی کامل در بدن ایجاد کرده و از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند، در حالی که مهم‌ترین عامل در پیشگیری از ابتلا به کووید۱۹، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

    وی با اشاره به برخی بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای جهت تقویت سیستم ایمنی و تاکید بر رعایت اصول تغذیه‎ی سالم، اظهار کرد: هیچ غذای خاصی وجود ندارد که بتواند به تنهایی سیستم ایمنی بدن ما تقویت کرده و ما در مقابل ویروس کرونا محافظت کند، با این حال، روش‌هایی دیگری وجود دارند که می‌توانیم با استفاده از آن‌ها از خود محافظت کرده و به سیستم ایمنی بدن برای انجام وظیفه‌اش کمک کنیم تا شانس ابتلا به این بیماری کاهش پیدا کند.

    وی تاکید کرد: بدن باید برای تقویت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی از تغذیه سالم که از هرم غذایی تبعیت کند، برخوردار باشد تا همه اجزای غذا و مجموعه‌ای از مواد مغذی شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن، روی، سلنیوم و پروتئین‌ها در تغذیه ما وجود داشته باشد.

    رییس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت آذربایجان شرقی تاکید کرد: غلات سبوس‌دار یا غلات کامل شامل برنج قهوه ای، جو و گندم کامل، گروه میوه‌ها با تاکید بر مصرف انواع مختلف میوه‌ها، گروه سبزی‌ها با تاکید بر مصرف انواع آن‌ها با رنگ‌های متفاوت، گروه گوشت‌ها و تخم مرغ و گروه مغزها و حبوبات با تاکید بر مصرف تخم مرغ، مرغ، ماهی، حبوبات و مغزها و گروه شیر و لبنیات با تاکید بر مصرف لبنیات کم چرب جهت تقویت سیستم ایمنی بدن لازم هستند.

    وی در خاتمه گفت: رعایت موارد فوق مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی و هزاران آنتی‌اکسیدانی را که بدن برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد به آنها نیاز دارد، برای بدن تامین خواهد کرد و این در واقع کلید مبارزه با بیماری‌ها و عفونت‌ها از جمله کووید ۱۹ است.

    انتهای پیام/

    داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
    دیبا خبر پر از خبر تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب