• تاریخ انتشار خبر : شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر : 35637
  • داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
    تلاش دولت برای تکمیل آزادراه تبریز- ارومیه
    دیبا: آزادراه تبریز – ارومیه از جمله طرح های زیربنایی حوزه راه در منطقه شمال غرب محسوب می شود که دولت تدبیر و امید برای تکمیل آن تمام همت خود را به کار بسته است.

    به گزارش دیبا خبر به نقل از ایرنا، آزادراه ۱۲۵ کیلومتری تبریز- ارومیه علاوه بر کاهش بیش از ۱۰ کیلومتری فاصله بین ۲ شهر، در صورت تکمیل، بسترساز رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه شمال غرب و توسعه صنعت گردشگری در مناطق پیرامونی دریاچه ارومیه خواهد بود.

    همچنین با توجه به مجاورت استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با کشورهای ترکیه و عراق و جمهوری های قفقاز، بهره برداری از آزادراه تبریز- ارومیه می تواند زمینه ساز ایفای نقش موثرتر منطقه شمال غرب در سیاست توسعه مناسبات منطقه ای کشورمان با همسایگان باشد.

    از سوی دیگر تلاش برای تکمیل این طرح زیربنایی حوزه راه می تواند از وقوع سالانه افزون بر یکهزار مورد تصادف رانندگی در مسیر تبریز- ارومیه و بالعکس و جان باختن دهها تن از هموطنان مان جلوگیری کند.

    برآیند تکمیل طرح آزادراه تبریز – ارومیه می تواند به تسریع روند توسعه در منطقه شمالغرب و عمران و آبادانی بیشتر آن از طریق اتصال به آزادراه تبریز- بازرگان منجر شود.

    ۴۰ کیلومتر از آزادراه تبریز – ارومیه در محدوده آذربایجان غربی و بقیه در قلمروی آذربایجان شرقی است.

    بر اساس اعلام مقام های مسوول، هر چند برای تکمیل طرح ساخت آزادراه تبریز- ارومیه ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است، اما دولت به رغم ضیق مالی برای پیشبرد آن و لو با سرعت پایین می کوشد.

    اخذ عوارض در عوارضی مستقر در آزادراه نیمه تمام تبریز- ارومیه باعث انتقاد استاندار آذربایجان شرقی شد.

    آزادراه تبریز- ارومیه در یک نگاه

    قطعه اول آزادراه تبریز – ارومیه به طول ۲۴.۵ کیلومتر از ارومیه تا ساحل غربی دریاچه ارومیه می‌باشد؛ قطعه دوم به طول ۱۵.۵ کیلومتر خاکریز میانگذر دریاچه ارومیه می‌باشد؛ قطعه سوم به طول ۲۹ کیلومتر از ساحل شرقی دریاچه ارومیه تا سه راهی سرای (جزیره اسلامی) می‌باشد مسیر مصوب این قطعه عبور محور از پیرامون جزیره اسلامی یا گزینه ساحلی دریاچه ارومیه بود، ولی بنا به درخواست مقامات استانی و طرف مشارکت جهت تغییر کریدور در این قطعه از گزینه ساحلی به گزینه کوهستانی با احداث  تونل در دست انجام است.

    البته انتخاب گزینه کوهستانی با رویکرد احداث تونل، طول قطعه سوم را از ۲۹ به ۱۹ کیلومتر کاهش داده است.

    قطعه چهارم آزادراه تبریز  ارومیه به طول ۲۹ کیلومتر از سه راهی سرای تا سه راهی خاصبان می‌باشد؛ در این قطعه با احداث یک باند دو خطه جدید به موازات مسیر ۲ خطه موجود، این محور به درجه آزادراهی ارتقا می‌یابد.

    قطعات پنجم و ششم آزادراه تبریز- ارومیه به طول ۳۲ کیلومتر از سه راهی خاصبان تا تبریز (کیلومتر ۷ آزادراه تبریز-سهند) می‌باشد.

    بازدید استاندار آذربایجان شرقی از پیشرفت فیزیکی تونل های قطعه سوم آزادراه تبریز – ارومیه

    آزادراه تبریز- ارومیه در چه وضعیتی است؟

    عباس آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ اعلام کرد که طرح ساخت آزادراه تبریز – ارومیه ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای اجرای آن ۱۰۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

    مدت کوتاهی پس از آن، قطعات اول و دوم آزادراه تبریز- ارومیه به طول ۴۰ کیلومتر و با صرف ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار شهریور ۱۳۹۶ با حضور رییس وقت مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

    قطعه سوم این طرح راه نیز شامل احداث تونل رفت و برگشت در حدفاصل روستای سرای تا ابتدای روگذر شهید کلانتری به طول ۱۹ کیلومتر در حال انجام است و محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجانشرقی، دیروز در بازدید از آن به نقل از پیمانکار اعلام کرد که این قطعه تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.

    قطعه چهارم آزادراه تبریز- ارومیه نیز به طول ۲۸.۵ کیلومتر در حد فاصل روستای سرای تا سه راهی خاصبان آذر ماه پارسال در سفر رییس جمهوری به آذربایجان شرقی افتتاح شد.

    عملیات اجرایی قطعات پنجم و ششم آزادراه تبریز- ارومیه  هم ۲۳ خرداد پارسال با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

    طول این قطعه، ۳۲ کیلومتر بوده و اعتبار پیش بینی شده برای بهره برداری از آن، چهار هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال است.

     

    انتهای پیام/

    داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
    دیبا خبر پر از خبر تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب