• تاریخ انتشار خبر : شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر : 33998
  • داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
    چگونه از گرمازدگی در امان بمانیم؟
    دیبا: با شروع فصل تابستان، افراد زیادی به ویژه کودکان و سالمندان در معرض گرمازدگی قرار می‌گیرند که باید نسبت به علائم و راهکارهای درمانی آگاه باشند.

    به گزارش دیبا خبر ، یکی از شایع ترین بیماری ها در فصل تابستان گرمازدگی است. در حالت گرمازدگی بدن نمی‌تواند گرمای اضافی خود را دفع کند، در نتیجه دمای بدن به شدت افزایش می‌یابد و تداوم این حالت، باعث آسیب به سلامت فرد می‌شود. کاهش مایعات بدن و از دست رفتن رطوبت مورد نیاز سلول ها در اندام های مختلف از جمله عواملی است که احتمال ابتلا به گرمازدگی و همچنین سردردهای تابستانی را افزایش می‌دهد.

    هوای گرم تابستان بسیاری از مردم را دچار گرمازدگی می‌کند که کودکان و سالمندان، بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. از عوامل موثر در ایجاد و تشدید گرمازدگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    _ شرایط زمینه‌ای و مصرف داروها

    _ میزان فعالیت فیزیکی

    _ دما و رطوبت بالا

    _ پوشش و لباس

    _ سطح هوشیاری قبل آسیب

    _ فاکتورهای مرتبط با محیط مانند وجود یا نبود سایه بان، وجود باد در منطقه و میزان رطوبت هوا

    _ میزان سن افراد

    _ شرایط نامساعد کاری و محیطی

     

    علائم گرمازدگی را می‌توان به صورت سردرد، سرگیجه، تشنج، حالت تهوع یا استفراغ، دمای بدن بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد، پوست خشک، گرم و قرمز گلگون مشاهده کرد. همچنین اختلال ضربان قلب، افت فشار خون در مراحل پیشرفته، توهم و هذیان گویی و تغییر سطح هوشیاری در دسته این علائم قرار می‌گیرند.

    گرمازدگی نیز مانند بسیاری از بیماری‌ها دارای راه‌های پیشگیری است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

    _ مقدار زیادی آب خنک بنوشید.

    _  حتی‌الامکان زیر تابش مستقیم آفتاب نمانید.

    _ زیر نور آفتاب از کلاه نقاب‌دار یا چتر استفاده کنید.

    _ بطری آب به همراه داشته باشید.

    _ ترجیحاً بین ساعت های ۱۱ صبح تا ۱۵ عصر، بیرون نروید.

    _ غذای چرب و سنگین نخورید.

    _ خاکشیر خنک با شربت آب لیمو بخورید.

    _ مرتب دوش آب سرد بگیرید.

    _ از عینک آفتابی مناسب استفاده کنید.

    _ پوستتان را مرتب با آب خنک کنید.

    گرما زدگی چیست و چطور از آن در امان بمانیم؟

    _ لباس گشاد و رنگ روشن بپوشید.

    _ در ورزش افراط نکنید.

    _ از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید.

    _ لباس زیاد و تنگ نپوشید.

    _ فعالیت های بدنی شدید را محدود کنید.

    باید به این نکته توجه داشت که آسیب های ناشی از گرما خستگی مفرط، گرفتگی عضلات و هیپوترمی یا بالا رفتن حرارت بدن را شامل می‌شود.

    انتهای پیام/

    داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
    دیبا خبر پر از خبر تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب