• تاریخ انتشار خبر : پنج شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ | کد خبر : 29384
  • داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
    بخور نخورهای غذایی در کم کاری تیروئید
    دیبا: رژیم غذایی یک فرد می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در علائم کم‌کاری تیروئید داشته باشد. برخی از مواد غذایی می‌توانند شرایط را بهبود بخشند در حالی که برخی دیگر می‌توانند این بیماری را وخیم‌تر کنند یا با داروها تداخل داشته باشند.

    به گزارش دیبا خبر ، تیروئید یک غده کوچک و پروانه‌ای شکل در گلو است. هیپوتیروئیدیسم یا داشتن تیروئید کم کار می‌تواند باعث کند شدن متابولیسم، افزایش وزن و ایجاد خستگی شود.

    در این مطلب، در مورد چگونگی تأثیر رژیم غذایی در کم کاری تیروئید، غذاهایی که باید بخورید، غذاهایی که باید از خوردن آن‌ها پرهیز کنید و همچنین بررسی این که چگونه این بیماری بر وزن شخص تأثیر می‌گذارد، نکاتی را ذکر کرده‌ایم، با ما همراه باشید.

    رژیم غذایی چگونه بر کم کاری تیروئید تأثیر می‌گذارد؟
    کم کاری تیروئید هنگامی رخ می‌دهد که بدن به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نکند. اغلب اوقات پزشکان کم کاری تیروئید را با داروهای جایگزین هورمون‌های تیروئید، درمان می‌کنند.

    با این که رژیم غذایی نمی‌تواند کم کاری تیروئید را درمان کند، اما می‌تواند سه نقش اصلی را در مدیریت این شرایط بازی کند:
    – مواد غذایی حاوی برخی مواد مغذی خاص مانند یُد، سلنیم و روی که می‌توانند به حفظ عملکرد مناسب تیروئید کمک کنند.
    – دیگر مواد غذایی که با عملکرد طبیعی تیروئید تداخل دارند: مانند مواد غذایی گواتروژن و سویا. بنابراین محدود کردن این موارد می‌تواند علائم را بهبود بخشد.
    – برخی از مواد غذایی و مکمل‌ها می‌توانند در چگونگی جذب داروی جایگزین تیروئید توسط بدن اختلال ایجاد کنند، بنابراین محدود کردن این مواد غذایی و مکمل‌ها هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.
    کم کاری تیروئید ممکن است منجر به افزایش وزن شود زیرا می‌تواند متابولیسم فرد را کُند کند. بنابراین، فرد مبتلا به کم کاری تیروئید برای جلوگیری از افزایش وزن باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشد. ایجاد تغییر در رژیم غذایی می‌تواند بر احساس فرد تأثیر گذاشته و به بهبود کیفیت زندگی او کمک کند.

    در ادامه، برخی از مواد مغذی که می‌توانند به افراد مبتلا به کم کاری تیروئید کمک کنند و همچنین منابع غذایی آن‌ها معرفی شده‌اند:

    یُد
    بدن برای تولید هورمون‌های تیروئید به یُد نیاز دارد. از آنجایی که بدن نمی‌تواند ید تولید کند، بنابراین یک فرد باید ید را از رژیم غذایی خود دریافت کند.
    کمبود ید همچنین می‌تواند باعث بزرگ شدن غده تیروئید شود که به گواتر معروف است.
    غذاهای سرشار از یُد عبارت‌اند از:
    . پنیر
    . شیر
    . بستنی
    . نمک یددار
    . ماهی آب شور
    . جلبک دریایی
    . تخم مرغ کامل
    کمبود ید به دلیل استفاده از نمک یُددار در برخی از مناطق دنیا مانند ایالات متحده نسبتاً نادر است، اما در سایر مناطق در سراسر جهان شایع‌تر است. با این حال، افراد باید از مصرف مقادیر زیادی یُد جلوگیری کند زیرا ید اضافی می‌تواند هم کم کاری تیروئید و هم پرکاری آن را بدتر کند.

    سلنیوم
    سلنیوم یک ریزمغذی دارای فعالیت آنتی‌اکسیدانی است که در تولید هورمون‌های تیروئیدی نقش دارد. یک مقاله مروری که در ژورنال بین‌المللی غدد درون‌ریز منتشر شده است نشان می‌دهد حفظ سطح سلنیوم در بدن به افراد کمک می‌کند تا از بیماری تیروئید جلوگیری کرده و سلامت کلی را ارتقا دهند.

    یک مطالعه تحقیقاتی در مقیاس کوچک نشان داد که مکمل روی، چه به تنهایی و چه به همراه سلنیوم، میزان هورمون‌های تیروئید به نام‌های T3 و T4 را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد
    غذاهای سرشار از سلنیوم عبارت‌اند از:
    . آجیل برزیلی
    . ماهی تن
    . میگو
    . گوشت گاو
    . بوقلمون
    . مرغ
    . تخم مرغ
    . جو دوسر
    . نان گندم کامل

    روی
    روی (زینک) یکی دیگر از مواد مغذی است که تأثیرات مفیدی بر هورمون‌های تیروئیدی فرد دارد.
    یک مطالعه تحقیقاتی در مقیاس کوچک نشان داد که مکمل روی، چه به تنهایی و چه به همراه سلنیوم، میزان هورمون‌های تیروئید به نام‌های T3 و T4 را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.
    غذاهای سرشار از روی عبارت‌اند از:
    . گوشت گاو
    . غلات غنی شده
    . مرغ
    . حبوبات
    . دانه کدوتنبل
    . ماست

    لیست مواد غذایی ممنوعه و چرایی آن!
    برخی غذاها حاوی گواتروژن‌هایی هستند که می‌توانند در سلامت تیروئید اختلال ایجاد کنند. با این که این غذاها کاملاً محدود نمی‌شوند؛ اما ممکن است افراد با محدود کردن مصرف آن‌ها متوجه بهبودی شوند.

    گواتروژن‌ها
    برخی غذاها حاوی گواتروژن‌هایی هستند که به طور بالقوه می‌توانند تولید هورمون تیروئید را کاهش دهند.
    غذاهای گواتروژن عمدتاً سبزیجات چلیپایی هستند از جمله:
    . کلم کلارد
    . جوانه‌های بروکسل
    . کلم کیل
    . کلم بروکلی
    . گل کلم
    . کلم برگ
    با این حال، این مواد غذایی فواید سلامتی زیادی نیز دارند به طوری که مبتلایان به کم کاری تیروئید هنوز هم می‌توانند از این غذاها در حد اعتدال لذت ببرند زیرا دانشمندان معتقدند که گواتروژن‌ها تنها در صورتی بر روی هورمون‌های فرد اثر می‌گذارند که بیش از حد مصرف شوند.
    علاوه بر این به نظر می‌رسد فرایند پخت و پز اثرات گواتروژنی را غیرفعال می‌کنند.

    گلوتن
    کم کاری تیروئید ممکن است با یک اختلال خود ایمنی اساسی ارتباط داشته باشد، بنابراین احتمال دارد فرد در معرض خطر ابتلا به سایر بیماری‌های خود ایمنی از جمله بیماری سلیاک قرار بگیرند.
    در بیماری سلیاک، مصرف گلوتن باعث التهاب مزمن و آسیب به روده کوچک می‌شود.
    گلوتن، پروتئین موجود در گندم و سایر غلات از جمله جو، جو دوسر و چاودار است.
    درمان بیماری سلیاک شامل پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن است. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مرتبط به خود ایمنی می‌توانند گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف کنند تا ببینند آیا علائم آن‌ها بهبود پیدا می‌کند یا خیر.

    سویا
    محققان دریافته‌اند که سویا ممکن است در نحوه تولید هورمون تیروئید در بدن اختلال ایجاد کند.
    در یک مطالعه موردی منتشر شده از منبع معتبر، یک زن پس از مصرف یک نوشیدنی سالم حاوی مقادیر زیادی سویا، به مدت ۶ ماه دچار کم کاری تیروئید شدیدی شد. وضعیت وی پس از قطع نوشیدنی و مصرف داروهای جایگزین هورمون تیروئید بهبود یافت.
    غذاهایی که حاوی سویا هستند عبارت‌اند از:
    . شیر سویا
    . سس سویا
    . لوبیا ادامام
    . توفو
    . میسو

    غذاهای فرآوری شده
    فرد باید از مصرف غذاهای فرآوری شده که کالری بالا و مواد مغذی کمی دارند، پرهیز کند. این نوع غذاها باعث افزایش وزن نیز می‌شوند.
    نمونه‌هایی از غذاهای فرآوری شده عبارت‌اند از:
    . فست فودها
    . هات‌داگ
    . دونات‌ها
    . کیک‌ها
    . کلوچه‌ها

    سایر نکات مربوط به رژیم غذایی
    برخی از غذاها و مکمل‌ها می‌توانند اثر داروهای کم کاری تیروئید را کمرنگ‌تر کنند.
    داروها و مکمل‌هایی که در ادامه آمده است می‌توانند در جذب هورمون تیروئید توسط بدن اختلال ایجاد کنند:
    – آنتی‌اسیدها یا کاهش‌دهنده‌های اسید
    – مکمل‌های کلسیم
    – مکمل‌های آهن
    – غذاهای پر فیبر مانند سبوس‌ها
    – مواد غذایی حاوی ید بالا
    – غذاهای بر پایه‌ی سویا
    افرادی که به طور مرتب از این داروها، مکمل‌ها یا مواد غذایی استفاده می‌کنند، باید در مورد بهترین راه‌ها برای مدیریت داروهای خود و سطح هورمون تیروئیدشان با پزشک معالج‌شان صحبت کنند.

    نکاتی در مورد کاهش وزن در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید
    افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است متوجه شوند که نسبت به افراد فاقد این بیماری راحت‌تر وزن اضافه می‌کنند. دلیل آن هم همان‌طور که در بالا ذکر شد این است که کم کاری تیروئید می‌تواند متابولیسم یک فرد را کاهش دهد.
    فرد مبتلا به کم کاری تیروئید باید روی یک رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سبزیجات و پروتئین‌های کم‌چرب تمرکز کند. این غذاها کالری کمتری دارند و باعث احساس سیری و پر در فرد می‌شوند، که در نتیجه می‌تواند به افراد در حفظ وزن سالم کمک کند.
    ورزش منظم هوازی با شدت متوسط تا زیاد می‌تواند با افزایش متابولیسم فرد به پیشرفت وی در کم کردن وزنش کمک کند. علاوه بر این، انجام فعالیت‌های بدنی بیشتر می‌تواند منجر به افزایش انرژی و بهبود خواب شود.
    بعضی اوقات، ممکن است فرد با مصرف دارو برای درمان کم کاری تیروئید، کاهش وزن کمی (چیزی در حدود ۱۰ درصد) را تجربه کند.

    انتهای پیام/

    داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
    دیبا خبر پر از خبر تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب