• تاریخ انتشار خبر : پنج شنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر : 26313
  • داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
    بهترین زمان و روش ها برای فرار از پوکی استخوان
    دیبا: رئیس انجمن روماتولوژی گفت: بهترین زمان پیشگیری از از ابتلا به پوکی استخوان هنگامی است که تراکم استخوان شکل می‌گیرد.

    به گزارش دیبا خبر ، احمدرضا جمشیدی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس انجمن روماتولوژی ایران درباره پوکی استخوان اظهار کرد: پوکی استخوان بیماری خاموش و شایع در سراسر جهان است. این بیماری هیچ علامتی ندارد، بنابراین زمانی علائم این بیمار آشکار می شود که شکستگی استخوان رخ  دهد.

    پوکی استخوان در کمین چه کسانی است؟

    او بیان کرد: از جمله افراد در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان می‌توان به زنان در دوران یائسگی، اشخاص بالای ۶۵ سال، افرادی که دارو‌هایی را مصرف می‌کنند که این دارو‌ها پوکی استخوان را به همراه دارد مانند دارو‌های کورتون دار، اشخاصی که دارو‌های ضد انعقادی مانند هپارین را استفاده می‌کنند، افرادی که برخی دارو‌های ضد تشنج و روان درمانی را مصرف می‌کنند و کسانی که تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند، اشاره کرد.
    رئیس انجمن روماتولوژی افزود: ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند انواع روماتیسم‌ها، بیماری‌های متابولیک مانند کم‌کاری و پرکاری تیروئید، دیابت، پر کاری غدد فوق کلیه و بیماری‌های مزمن مانند نارسایی مزمن کلیه و کبد، از جمله عواملی هستند که فرد را در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌دهند. همچنین اشخاصی که به شکستگی استخوان دچار هستند، این احتمال وجود دارد که به پوکی استخوان هم مبتلا شوند.

    جمشیدی تاکید کرد: پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان بسیار اهمیت دارد و درمان پوکی استخوان بهتر از  درمان شکستگی است. بهترین زمان پیشگیری از ابتلا به این عارضه هنگامی است که تراکم استخوان شکل می‌گیرد. در دوران بلوغ میزان جذب کلسیم و تراکم استخوان به بالاترین میزان خود می‌رسد.

    او تصریح کرد: تغذیه مناسب در دوران بلوغ بسیار اهمیت دارد، بنابراین نوجوانان در سن بلوغ باید روزانه حدود هزار تا هزار و ۵۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت کنند که این میزان باید از طریق لبنیات و سایر مواد غذایی سرشار از کلسیم تامین شود. ورزش و فعالیت فیزیکی منظم هم در افزایش تراکم استخوان تاثیر چشمگیری دارد.

    رئیس انجمن روماتولوژی گفت: ورزش‌هایی مانند والیبال، بسکتبال و فوتبال که با پرش و جهش همراه هستند، در افزایش تراکم استخوان بسیار موثر هستند، ولی ورزش‌های خوابیده و تمرین‌های داخل آب تاثیر چندانی در افزایش تراکم استخوان ندارند.
    جمشیدی اظهار کرد: پس از سن بلوغ تنها کمی به میزان تراکم استخوان‌ها افزوده و از سن ۳۵ سالگی به بعد از این میزان کاسته می‌شود. شیوع پوکی استخوان در جوامع مختلف حدود ۱۰ درصد گزارش شده است. به طور کلی هزینه‌های زیادی برای درمان پوکی استخوان و شکستگی‌های ناشی از این عارضه به نظام سلامت کشور‌ها تحمیل می‌شود.
    زمان طلایی پیشگیری از بیماری خاموش پوکی استخوان
    او بیان کرد: ما می‌توانیم پوکی استخوان را به کمکسنجش تراکم استخوان تشخیص دهیم. افرادی که دانش و مهارت کافی را در زمینه سنجش تراکم استخوان دارند، می‌توانند این کار را انجام دهند. وقتی کاهش توده استخوانی تشخیص داده شد، باید برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان اقدام شود و اگر فرد به پوکی استخوان دچار شده بود، باید برای درمان این عارضه از دارو‌های مختلف استفاده کنیم. در درمان پوکی استخوان علاوه بر مصرف داروها، تغذیه مناسب هم نقش موثری دارد.جمشیدی یاد آوری کرد: عوامل گوناگونی مانند لاغری مفرط، فاکتور‌های ژنتیکی و ابتلا به برخی بیماری‌ها در میزان تراکم استخوان نقش دارند که ما در مورد فاکتور‌های ژنتیکی نمی‌توانیم دخالت کنیم، اما به کمک مصرف داروها، تغذیه صحیح و فعالیت فیزیکی مناسب می‌توانیم جهت پوکی استخوان را درمان کنیم.

    انتهای پیام/

    داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
    دیبا خبر پر از خبر تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب