• تاریخ انتشار خبر : شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر : 19655
  • داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
    استفاده محققان از نور آبی برای کنترل زخم های بسیار خطرناک
    دیبا: با استفاده از نور آبی، می توان همه انواع زخم های ناشی از این باکتری را درمان کرد در حالی که پیشتر، درمان این زخم ها کار دشواری بود؛ وسیله ای که نور آبی توسط آن تابانده می شود بسیار کوچک و قابل حمل است و احتمالا در آینده نزدیک عفونت های ناشی از این باکتری خطرناک قابل درمان و کنترل خواهند شد.

استفاده محققان از نور آبی برای کنترل زخم های بسیار خطرناک

به گزارش دیبا خبر به نقل از پایگاه خبری یورک الرت، محققان علوم پزشکی در دانشگاه پوردو Purdue و دانشگاه بوستون در آمریکا اعلام کردند با استفاده از نور آبی می توان بر یکی از قوی ترین میکروب های مقاوم در برابر درمان، غلبه کرد.
    بر اساس یافته این محققان که نتایج آن در شماره اخیر نشریه ساینس پیشرفته Advanced Science منتشر شده است با قرار دادن میکروب معروف استافیلوکوک طلایی (که به MRSA موسوم است) در برابر نور آبی، می توان قدرت این باکتری را در هم شکست و آن را در برابر برخی محلول های ضدعفونی کننده معمولی همچون پراکسید نیتروژن، شکننده ساخت.
    دکتر محمد سلیم و همکارانش در بخش میکروب شناسی دانشگاه پوردو می گویند با استفاده از نور آبی، می توان همه انواع زخم های ناشی از این باکتری را درمان کرد در حالی که پیشتر، درمان این زخم ها کار دشواری بود؛ وسیله ای که نور آبی توسط آن تابانده می شود بسیار کوچک و قابل حمل است و احتمالا در آینده نزدیک عفونت های ناشی از این باکتری خطرناک قابل درمان و کنترل خواهند شد.
    این وسیله، در مقایسه با وسیله درمان کننده آکنه که به نوتروژنا Neutrogena معروف است قابل حمل تر و قابل دسترس تر است و همچون جعبه ای کوچک با یک حفره برای خروج نور است که به محل زخم تابانده می شود.
    دکتر سلیم افزود برخی باکتری ها از جمله باکتری های گونه استافیلوکوک، رنگدانه تولید می کنند؛ این رنگدانه ها به باکتری قدرت تخریب میزبان را اعطا می کنند و اگر دانش بتواند تولید این رنگدانه ها را کنترل کند احتمالا قادر خواهد بود فعالیت میکروب را در بدن متوقف کند یا آن را کاهش دهد؛ این روش به «شستشو با نور» یا فوتوبلیچینگ photobleaching موسوم است؛ هنگامی که چیزی را در ماشین لباسشویی می شوییم در واقع رنگ های مورد استفاده در مواد شیمیایی را می زداییم؛ در دانش پزشکی نیز ما سرگرم چنین کاری هستیم که درباره باکتری های مقاوم به درمان، از نور آبی استفاده می کنیم.
    استافیلوکوک اورئوس (طلایی) مقاوم به متی سیلین (Methicillin-Resistant Staphylococcus aureus) به اختصار مِرسا (به انگلیسی: MRSA) یکی از عمده‌ترین زیرگونه‌های استافیلوکوک (Staphylococcus) است و تفاوت آن با دیگر زیرگونه‌ها، مؤثر نبودن آنتی‌بیوتیک‌های معمولی در درمان آن است. استافیلوکوک که درزبان یونانی به معنای خوشه انگور می‌باشد به‌طور عام، نام گروهی از باکتری‌ها است که در زیر میکروسکوپ به صورت گرد (کوکسی) بوده و کنار همدیگر و به شکل خوشه انگور قرار گرفته‌اند.
    استافیلوکوک‌ها، ۳۳ زیرگونه دارند. بیشتر آن‌ها بی‌خطرند و به صورت طبیعی روی پوست اکثر افراد وجود دارند و در خاک نیز زندگی می‌کنند اما گونه‌های بیماری‌زا نیز در بین استافیلوکوک‌ها وجود دارند که می‌توانند مسمومیت غذایی، استفراغ یا گاهی عفونت‌های خطرناک منجر به مرگ همچون ذات‌الریه را ایجاد کنند. استاف اورئوس عامل بسیاری از عفونتها در بیمارستان‌ها، زندان‌ها و مراکز نگهداری می‌باشد. افراد با سیستم ایمنی ضعیف در معرض بیشترین خطر برای عفونتهای ناشی از استاف اورئوس هستند.
    از شایع‌ترین زیر گونه‌های استافیلوکوک می‌توان گونه بیماریزای استافیلوکوک اورئوس (Staphylococcus aureus) و گونه استافیلوکوک اپیدرمیدیس (Staphylococcus epidermidis) را نام برد.

انتهای پیام/